To rezultat zaniepokojenia, że zagraniczne, głównie chińskie, firmy wchodzą w posiadanie europejskiego know-how i osłabiają bazę przemysłową, która zapewnia znaczną część bogactwa naszego kontynentu. Propozycje przedstawione przez ministrów gospodarki, Petera Altmaiera i Bruno Le Maire po rozmowach w Berlinie zakładają więcej inwestycji w innowacyjne technologie i zmianę unijnych przepisów o konkurencji.
- Europa pozostanie wielkim kontynentem przemysłowym tylko wtedy, jeśli uda się nam połączyć siły, zmienić europejskie przepisy obecnie przestarzałe i bardziej chronić się — powiedział Francuz.
W 5-stronicowym dokumencie dotyczącym strategii oba kraje zaproponowały, aby Rada Europejska reprezentująca rządy krajów UE otrzymała prawo oddalania niektórych decyzji pionu konkurencji Komisji Europejskiej w pewnych „dobrze określonych przypadkach”.
Berlin i Paryż chcą zmiany unijnych przepisów o fuzjach po zawetowaniu przez Brukselę fuzji działów kolejowych Siemensa i Alstoma, aby konkurować z większymi rywalami. Oba kraje zasugerowały unowocześnienie tych wytycznych, aby bardziej brały pod uwagę konkurencję w skali świata, a nie wyłącznie Europy. — Po raz pierwszy Niemcy i Francja składają propozycję przekształcenia unijnych przepisów o konkurencji. Mamy ważne nowoczesne technologie i nie chcemy, by służyły innym kontynentom poza naszym — powiedział Le Maire.
Według niego, oba kraje mają nadzieję, że Komisja Europejska wyrazi do 1 kwietnia zgodę na pomoc publiczną dla ich nowej wspólnej inicjatywy podjęcia produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Altmaier poinformował, że Niemcy i Francja przeznaczyły 1,7 mld euro na wsparcie europejskiej produkcji ogniw baterii do e-aut. — Oczekuję decyzji o konsorcjach bardzo szybko, zapewne w nadchodzących tygodniach — cytuje Reuter jego słowa.