Niemiecko-francuska polityka przemysłowa w Europie

Niemcy i Francja uzgodniły wspólny plan polityki przemysłowej w Europie mającej wspierać lokalne firmy w konkurencji z zagranicznymi rywalami i bardziej chronić kluczowe technologie przed przejęciami z zewnątrz.

Aktualizacja: 20.02.2019 11:55 Publikacja: 20.02.2019 10:15

Niemiecko-francuska polityka przemysłowa w Europie

Foto: Bloomberg

To rezultat zaniepokojenia, że zagraniczne, głównie chińskie, firmy wchodzą w posiadanie europejskiego know-how i osłabiają bazę przemysłową, która zapewnia znaczną część bogactwa naszego kontynentu. Propozycje przedstawione przez ministrów gospodarki, Petera Altmaiera i Bruno Le Maire po rozmowach w Berlinie zakładają więcej inwestycji w innowacyjne technologie i zmianę unijnych przepisów o konkurencji. 

- Europa pozostanie wielkim kontynentem przemysłowym tylko wtedy, jeśli uda się nam połączyć siły, zmienić europejskie przepisy obecnie przestarzałe i bardziej chronić się — powiedział Francuz.

W 5-stronicowym dokumencie dotyczącym strategii oba kraje zaproponowały, aby Rada Europejska reprezentująca rządy krajów UE otrzymała prawo oddalania niektórych decyzji pionu konkurencji Komisji Europejskiej w pewnych „dobrze określonych przypadkach”.

Berlin i Paryż chcą zmiany unijnych przepisów o fuzjach po zawetowaniu przez Brukselę fuzji działów kolejowych Siemensa i Alstoma, aby konkurować z większymi rywalami. Oba kraje zasugerowały unowocześnienie tych wytycznych, aby bardziej brały pod uwagę konkurencję w skali świata, a nie wyłącznie Europy. — Po raz pierwszy Niemcy i Francja składają propozycję przekształcenia unijnych przepisów o konkurencji. Mamy ważne nowoczesne technologie i nie chcemy, by służyły innym kontynentom poza naszym — powiedział Le Maire.

Według niego, oba kraje mają nadzieję, że Komisja Europejska wyrazi do 1 kwietnia zgodę na pomoc publiczną dla ich nowej wspólnej inicjatywy podjęcia produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Altmaier poinformował, że Niemcy i Francja przeznaczyły 1,7 mld euro na wsparcie europejskiej produkcji ogniw baterii do e-aut. — Oczekuję decyzji o konsorcjach bardzo szybko, zapewne w nadchodzących tygodniach — cytuje Reuter jego słowa.

Ta inicjatywa ma zmniejszyć zależność europejskich firm samochodowych od azjatyckich dostawców baterii i chronić miejsca pracy przed ryzykiem likwidacji w związku z odchodzeniem od napędu spalinowego. Decyzja rządu Niemiec o aktywnym nakreślaniu polityki przemysłowej oznacza wyraźne odejście od tradycyjnego nie wtrącania się władz w decyzje dotyczące biznesu i rynku.

To rezultat zaniepokojenia, że zagraniczne, głównie chińskie, firmy wchodzą w posiadanie europejskiego know-how i osłabiają bazę przemysłową, która zapewnia znaczną część bogactwa naszego kontynentu. Propozycje przedstawione przez ministrów gospodarki, Petera Altmaiera i Bruno Le Maire po rozmowach w Berlinie zakładają więcej inwestycji w innowacyjne technologie i zmianę unijnych przepisów o konkurencji. 

- Europa pozostanie wielkim kontynentem przemysłowym tylko wtedy, jeśli uda się nam połączyć siły, zmienić europejskie przepisy obecnie przestarzałe i bardziej chronić się — powiedział Francuz.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił